Muğla Valiliği
Muğla Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Muğla Valiliği
Muğla Valiliği

MUĞLA İLİ 2012- 2013 KIŞ DÖNEMİ YAKIT PROGRAMI

18 Eylül 2012
Karar Tarihi : 12.09.2012
Karar No       : 195
 
MAHALLÎ ÇEVRE KURULU KARARI
(MUĞLA İLİ 2012- 2013 KIŞ DÖNEMİ YAKIT PROGRAMI)
 
               Muğla Valiliği İl Mahallî Çevre Kurulu 12.09.2012 Çarşamba günü saat 1000’da Vali Yardımcısı Ali Kamil BAŞAR başkanlığında “Yakıt Programı” gündemini görüşmek üzere toplandı.
İlimizde hava kalitesinin geliştirilmesi amacıyla, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın 2012-2013 yılı ısınma döneminde, ilimizdeki hava kalitesinin korunması, hava kirliliğinin azaltılması ve enerji ekonomisinin sağlanmasına yönelik tedbirlerin alınması ve uygulanmasını sağlamak üzere diğer bir kurul kararına kadar geçerli olmak kaydıyla aşağıdaki kararlar alınmıştır.
I) GENEL ESASLAR
Hava kirliliğinin esas kaynağı yanma olayıdır. Yanma olayının gerçekleşmesi için gerekli olan parametrelerden biri de yakıtlardır. Evsel ısınmada kullanılan düşük nitelikteki yakıt ve bunlar arasında da kükürt ve kül oranı yüksek, kalori değeri düşük kömürler hava kirliliğinin daha fazla yaşanmasına neden olmaktadır. Bu çerçevede, kullanılacak yakıtların seçimi önem arz etmektedir.
Isınmada kullanılan soba ve kalorifer kazanlarının standartları sağlamaması ve uygun koşullarda yakılmaması durumunda hava kirliliğinin arttığı bilinmektedir. Bu çerçevede, soba ve kalorifer kazanların standartlara uygun olması, tip emisyon izin belgesine sahip olması ve daha az yakıt tüketilmesi ve daha verimli yakılması gerekmektedir. Belgeli ve üstten yakmalı sobalarda yakıt tüketiminin % 25–30 oranında azaldığı ve buna paralel olarak hava kirliliğine neden olan emisyonlar azalmaktadır.
I.1.1 Uygunluk izin belgesi: Isınmadan Kaynaklanan Hava Kalitesinin Korunması (IKHKK) Yönetmeliği kapsamındayerli kömürler, toz kömürden elde edilen briket kömürü, prina ve prina dışındaki diğer biyokütlelerden elde edilen briketler için düzenlenir.
Katı yakıt üreticisi, ocaktan üretilerek satışa sunulacak hale getirilmiş ve miktarı belirlenmiş yakıt için, yakıtın çıkarıldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce TS 5125 ve TS 2390 sayılı standartların belirlediği şekilde numune alınarak/aldırılarak, IKHKK Yönetmeliği’nin 26 ncı maddesi kapsamında belirtilen laboratuarlarda analiz yaptırılır. Analiz sonuçları IKHKK Yönetmeliğinde belirtilen sınırları sağlaması halinde, gerekli görüldüğünde Bakanlık görüşü alınarak, uygunluk izin belgesi (Ek–IV) üreticiye verilir.
I.1.2-Uygunluk izin belgesine esas miktar belirlenirken,izne esas olacakyakıta ait yıllık üretim miktarı,yakıt iyileştirme kapasitesi, satışa sunulan yakıtın özelliklerinin değişmeyeceğinin üretici tarafından taahhüt edilmesi dikkate alınarak, yıllık üretim miktarı için uygunluk izin belgesi düzenlenebilir.
I.2.1Satış izin belgesi verilebilmesi için; İthalatçı/üretici tarafından;
(a)katı yakıta ait uygunluk belgesi/uygunluk izin belgesi (ithalatçı/üretici tarafından fotokopisi tasdik edilmiş)
(b)katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almış satıcıların ve dağıtıcıların (sözleşme yaptıkları ve dağıtıcı kayıt belgesine sahip olanlar) listesinin (katı yakıt satıcıları ile dağıtıcıların kayıt belge numarası, satıcı adı, dağıtıcı adı ve adresi) ekinde yer aldığı bir dilekçe ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur.
Söz konusu başvuru, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce incelendikten sonra, uygun bulunması halinde, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce “satış izin belgesi(Ek–V) ithalatçı/üreticiye verilir, satış izin belgesinin yanı sıra Ek–VIItablosu verilir. 
I.2.2. Dağıtıcı kayıt belgesi   ; ithalatçı veya üreticiden aldığı kömürü, ithalatçı veya üretici adına katı yakıt satıcısı kayıt belgesine sahip satıcılara satış yapan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Dağıtıcı kayıt belgesi almak isteyen gerçek veya tüzel kişiler;
-   İthalatçı veya üretici ile arasında yapılmış (ithalatçı/üretici/dağıtıcının sorumluluklarını açıkça tanımlayan) sözleşme
-   Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge (kömür satışı/dağıtımı yapabileceğine yönelik bilgi belge üzerinde bulunmalı)
-   İmza Sirküleri (noter onaylı)
-   Taahhütname (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı) ile işyeri açma ve çalıştırma ruhsatını aldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat ederler.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce dağıtıcı kayıt belgesi (Ek–III) düzenlenir. Dağıtıcılara Dağıtıcı Kayıt Belgesinin yanı sıra Ek–VIII tablosu verilir.
Dağıtıcılar, dağıtıcısı olmadıkları ithalatçı/üreticinin yakıtını hiç kimseye veremezler, satamazlar ve satış izin belgesi alamazlar.
Dağıtıcılar, katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak şartıyla perakende kömür satışı yapabilirler.
I.2.3.Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi        :  tüketiciye doğrudan satış yapmak isteyenlerden aşağıda belirtilen şartları sağlayan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Kayıt belgesi alınacak ilden, katı yakıt satışı ile ilgili alınmış İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı,
-        Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili
Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge),
-        İmza Sirküleri (noter onaylı)
-        Taahhütname (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı) ile çevre ve şehircilik il müdürlüğüne müracaat ederler.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından yapılan inceleme sonucuna göre bir işyeri için katı yakıt satıcısı kayıt belgesi (Ek–II) düzenlenir. Söz konusu belgeyi almak isteyen gerçek ve tüzel kişinin bir ilde birden fazla işyeri var ise, belge numarası aynı kalmak üzere her bir işyeri için ayrı bir katı yakıt satıcısı kayıt belgesi düzenlenir. Ayrıca, katı yakıt satıcı kayıt belgesinin yanı sıra satıcılara Ek–VI tablosu verilir.
Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi, bir başka ilde ihaleye katılım hariç belgenin alındığı il sınırları içerisinde geçerlidir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesialmayan ithalatçı/üretici/dağıtıcı /satıcılar tüketiciye doğrudan satış yapamazlar. İthalatçı/üretici/dağıtıcı, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan satıcılara katı yakıt veremez. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesinin düzenlenmesine esas bilgi ve belgelerde değişiklik olmaması durumunda daha önce düzenlenmiş olan belgenin yenilenmesine gerek bulunmamaktadır. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce bu firmalara, tabi oldukları hususlar ve müeyyideleri içeren yazı ekinde Ek–VI tablosu gönderilir.
I.3.Analiz       :Her türlü katı yakıttan numune alımı Bakanlığımızın 24.03.2010 tarihli ve B.18.0.ÇYG.0.05.03/4857 sayılı Katı Yakıt Numune Alma ve Analiz Genelgesi kapsamında yapılmalıdır. Analiz için yapılacak ödemeler; uygunluk izin belgesi alınması sırasında üretici tarafından, denetim sırasında ise ithalatçı/üretici/dağıtıcı /satıcı tarafından karşılanır. 
II.GENEL YÜKÜMLÜLÜKLER
II.1. Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği’nin 5. maddesinde ısınma amaçlı kullanılabilecek ve kullanılması yasaklanan yakıtlar (katı, sıvı ve gaz) belirtilmiş olup, petrol koku, mineral yağ, araba lastiği parçaları, lastik, tezek, katı atıklar ve tekstil artıkları, kablolar, ıslak odun, boyalı odun, plastikler, ev eşyaları ve yemek artıkları gibi evsel atıklar, özel atıklar, tıbbi atıklar, asfalt ve asfalt ürünleri, boya ve boya ürünleri ile fuel-oil kaplarının ısınma amacıyla yakılmasının yasaklanmasına,
II.2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü tarafından ilimiz Muğla Merkez ve hava kirliliğine hassas bir coğrafik yapıya sahip olmasından dolayı Milas, Yatağan, Fethiye ilçe merkezleri I. Grup kirlilik grubuna (sınır değerlerin aşıldığı il ve ilçeler), diğer ilçeler ise II. Grup kirlilik grubuna (sınır değerlerin aşılmadığı il ve ilçeler), belde ve köyler ise diğer yerler kirlilik grubuna (belde ve köyler) dahil edilerek bu merkezlerde bu gruplarla ilgili tablolarda verilen kalitede yakıt kullanılmasına,
II.3. İlimiz sınırları içerisinde ısınma amaçlı olarak sadece izin verilen kömürlerin temini, kaçak kömür kullanılmasının önüne geçilmesi, kömür üretici ve satıcısının bilinmesi, denetimin etkili uygulanması, kömürlerin açıkta satışının önlenmesi, kömürlerin taşınması, doldurulması ve boşaltılması sırasında kömür kaybını ve bu işlemlerde oluşacak tozumayı önlemek açısından ithal ve yerli kömürlerin torbalanarak satışa sunulmasının sağlanmasına, sanayide ise emisyon iznine tabi olan/olmayan tesislerde Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği’ndeki (SKHKKY) sınırlara uygun faaliyet gösterilmesi için gerekli tedbirlerin alınması, uygun yakma teknolojisine sahip olduğunun belgelenmesi (Tesislerde kullanılacak kazanlarda, kazan ve baca sistemi birbirleri ile uyumlu olmalıdır. Kazanların ısı tekniği, ekonomi, işletme ve bakımları TSE’nin ilgili standartlarına uygun olmalıdır. Kazanlarda ısı veriminin uluslar arası normlara uygunluğu tesis sahibi tarafından belgelenecektir), emisyon izni almış olması ve/veya emisyon ölçüm raporunu Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne sunmuş ve ölçüm sonuçlarının ilgili yönetmelikteki sınır değerlere uygun olması ve çevre kirliliğine neden olmayacak şekilde gerekli önlemlerin alınması kaydı ile sanayi tesislerinde her kalite ve boyutta (toz dahil) yerli kömür kullanılabilmelerine,
Sanayicilerin tesislerinde kullanacağı kömür özelliklerini Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne bildirmeleri gerekmektedir. Tozumayı önleyici her türlü tedbirin kömürü satan, taşıyan ve sanayi tesisi sahibi tarafından ilgili mevzuata göre alınması koşulu ile sanayi amaçlı tüketilecek yerli ve ithal kömürlerin torbalanması gerekmemektedir. Ayrıca, sanayi tesislerinde kullanılacak ithal kömürlerin sanayi amaçlı ithal edilecek kömürlerde aranacak özelliklere sahip olmasına,
II.4. IKHKKY 27. maddesine göre; ısınma amaçlı katı yakıtların torbalanması; yerli kömürün çıkarıldığı bölgede, ithal kömürün ise ithalatın gerçekleştirildiği limana yakın alanda yapılması esastır. Ancak, torbalamanın belirtilen alanlarda yetersiz olduğu durumlarda, kömür üretici ve ithalatçıları, kömürün üretildiği veya ithalatın gerçekleştirildiği ilin valiliği ile Valiliğimizden (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü) izin almak kaydıyla torbalama işlemini ilimiz sınırları içerisinde yapabilir veya bayisi olan/anlaşma yaptığı gerçek ve tüzel kişilere yaptırabilir. Ancak, ithalatçı/üretici kendisine ait bir tesiste torbalama yapamıyorsa, torbalama tesisine sahip ve torbalama işlemini yapacak olan gerçek veya tüzel kişiler ile arasında anlaşma yaptığını belgelemesi gerekmektedir.
II.5. İlimiz sınırları içerisinde kömür üreticilerinin ve torbalama tesis sahiplerinin Valiliğimize müracaat ederek veya ilgili Valilikten (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden) alacakları Uygunluk İzin Belgesini Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne ibraz ederek Valiliğimizden Satış İzin Belgesi almalarına, Satış İzin Belgesinin verilmesinde esas olan şartları yerine getirmelerine,
II.6. İthal kömür satışı yapacak kömür satıcı bayilerinin de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan alınacak olan Kontrol Belgesini kömür satış izni alınması aşamasında Valiliğimize ibraz etmesine,
II.7. Torbalanan tüm kömürlerin Mahalli Çevre Kurul Kararı’nda belirtilen özelliklere uygunluğu konusunda pazarlama zincirinde yer alan üretici, torbalayıcı ve satıcı firmaların müştereken ve müteselsilsen sorumlu olmalarına,
II.8. İthalatçı/üretici, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan satıcılara katı yakıt veremez.
II.9. İthalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcı, satışa sunulan katı yakıtı başka katı yakıtlarla karıştıramaz.
II.10. İthalatçı/üreticiler; dağıtıcı ve satıcılardan, yakıtın niteliklerinin korunması, IKHKK Yönetmeliğinde ve genelgelerde yazılı hususlara uyulması, IKHKK Yönetmeliğinde belirlenen özelliklere sahip olmayan katı yakıtın satışı ve kullanımının durdurulması ve tüketicinin uğrayacağı zararların karşılanması gibi hususları içeren taahhütname alabilir veya dağıtıcı ve satıcılarla sözleşme yapabilmelerine,
II.11. İthalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcı, katı yakıtların taşınması sırasında, katı yakıta ait satış izin belgesi’ni (ithalatçı/üretici tarafından fotokopisi onaylı) araçta bulundurmak ve denetimler esnasında yetkililere ibraz etmek zorunda olmalarına,
II.12. İthalatçı/üreticiler, Ek–VII’de yer alan bilgileri 3 (üç) aylık dönemler (ocak–mart, nisan–haziran, temmuz–eylül ve ekim–aralık) halinde,
―dağıtıcı Ek–VIII’de yer alan bilgileri 3 (üç) aylık dönemler (ocak–mart, nisan–haziran, temmuz–eylül ve ekim–aralık) halinde,
―satıcılar ise Ek–IV’ da yer alan bilgileri 6 (altı) aylık dönemler (ocak–haziran ve temmuz–aralık) halinde söz konusu dönemin bitiminden itibaren 1 (bir) ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirmek zorunda  olmalarına,
II.13. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce, envanter oluşturulması amacıyla ithalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcı tarafından bildirilen (Ek–VI, Ek–VII ve Ek–VIII) katı yakıt (kömürler, briket kömürleri, biyokütle vb.) ve Sosyal Yardımlaşma Vakfı aracılığıyla dağıtılan yakıt bilgilerini, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne “Kömür Bilgileri Excel Tablosu”na işlenmiş olarak Mayıs ayının sonuna kadar resmi yazı ile bildirmelerine ve bilgilerin il müdürlüğü veri tabanında muhafaza edilmesine,
II.14. Üretici firmaya verilen Uygunluk İzin Belgesi/Satış izin Belgesinin, dağıtıcı/satıcının kayıt belgesinin kaybolması ya da belgenin düzenlenmesine esas bilgi ve belgelerde değişiklik olması durumunda, belge sahibi 1 (bir) ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat etmek zorundadır. Ancak, belge üzerinde belirtilen bilgide değişiklik varsa, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce aynı belge numarasıyla yeni belge düzenlenmesine,
II.15. Valiliğimizce ceza verilmiş ve uygunluk, satış izin belgesi iptal edilmiş ithalatçı üretici ve satıcıların isim, adres ve markalarının Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na bildirilmesine,
II.16. IKHKKY’nde verilen torba örnekleri dışında bilgi içeren torbaların tespiti halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca ceza uygulanmasına, kömür doldurulacak torbaların ekte verilen torba esaslarını sağlamasına,
II.17. IKHKKY’nde özellikleri belirlenmiş taşkömürü, taşkömürü briketleri, taşkömürü koku, linyit kömürü, linyit kömürü briketinin TSE 12055’de belirtilen özelliklerini sağlamasına, Valiliğimizden veya tesisin bulunduğu ilin Valiliğinden (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü) uygunluk belgesi alınan ve torbalanmış briket kömürlerinin ilimizde de kullanılmasına,
II.18. İlimiz sınırları içerisinde, konutlarda ve işyerlerinde pirinanın aşağıdaki tabloda verilen (tablo 17) standartları sağlaması şartıyla ısınma ve sanayide kullanılmasına,
II.19. İlimiz sınırları içerisinde kullanılacak kömürlerin izin belgesi olan firmalardan alınmasına,
II.20. Isınma ve sanayi amaçlı kullanılan tüm kazanları yakanların ateşçi ehliyet belgesine sahip olmalarına ve bir ateşçinin en fazla bir apartmanın kaloriferini yakmasına,
II.21. Hava kalitesinin bozuk olduğu zamanlarda, dış ortam sıcaklığı gece ve gündüz 15 oC nin üzerinde olduğu günlerde kalorifer ve sobaların yakılmamasına,
II.22. Kalorifer ve sobaların, işyerlerinde bina iç ortam sıcaklığı 18 oC, konutlarda ise 20 oC den yukarıda olmayacak şekilde yakılmasına,
II.23. Yakma kazanları emisyonlarının Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği’nde verilen emisyon sınır değerlerini sağlamasına,
II.24. Kömür kullanılan kalorifer kazanlarının zorunlu olmadıkça söndürülmeyerek, sürekli yanmasının sağlanmasına, ayrıca sönen kaloriferlerin ilk yakış saatlerinin sabahları 0600-0800, akşamları 1600-1800 saatleri dışında olmasına,
II.25. Yaz aylarında su ısıtma amaçlı kullanılan kazanlarının kesinlikle yakılmaması, bunun yerine öncelikli olarak güneş enerjisi, elektrikli ve tüplü su ısıtıcılı ısıtma sistemlerinin kullanılmasına,
II.26. Hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları, yaşlılar ve güçsüzler yurtları, kreşler, terminaller ve kolluk binaları, kalorifer ve sobaların iç ortam sıcaklığı 20 oC den yukarı olmayacak şekilde devamlı olarak, ancak hava kirliliğine neden olmayacak şekilde yakılmasına,
II.27. Kalorifer tesisatlarının iyi izole edilerek ısı kayıplarının önlenmesine, tüm ısıtma tesisatının bakımı ve temizliğinin gereği gibi yapılmasına, kazan dairelerinin yeterince havalandırılmasına ve işletme talimatlarına uygun olarak işletilmesine, bacaların periyodik temizliğinin yapılıp yapılmadığının denetlenmesine,
II.28. Isı yalıtımı ile ilgili olarak 14 Haziran 1999 tarih ve 23725 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “TSE 825 Binalarda Isı Yalıtım Kuralları” standardı 14 Haziran 2000 tarihinde mecburi standart olarak yürürlüğe girmiştir. Yeni binalarda gerekli tedbirlerin alınması hava kirliliği açısından büyük önem arz etmektedir. İllerde bu standardın ve 8 Mayıs 2000 tarihinde yayımlanan “Isı Yalıtım Yönetmeliği” ile mevcut binalarda ısı yalıtımı ile yakıt tasarrufu sağlanması açısından Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın 19 Kasım 1984 tarih ve 18580 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Mevcut Binalarda Isı Yalıtımı ile Yakıt Tasarrufu Sağlanması ve Hava Kirliliğinin Azaltılmasına Dair Yönetmeliğin” uygulanması ve kamuoyunun bu yönetmelik ve mecburi standarda riayet etmesi için teşvik edici mekanizmaların oluşturulmasına,
II.29. Başta resmi bina ve okullar olmak üzere yeni bina yapımında ısı yalıtım projelerinin uygulanmasına,
II.30. Mevcut resmi binalar ve okullar başta olmak üzere diğer binalarda da ısı yalıtımı sağlayıcı tedbirlerin alınmasına,
II.31. Özellikle kış gelmeden önce binalarda ısı kaçağı olan noktalarda (pencere ve dış kapılarda) alınacak önlemlerle ilgili olarak halkın bilinçlendirilmesi, camların çift camlı olmasının yakıt tüketimindeki faydalarının halka anlatılması ve binalarda özellikle dıştan yalıtım yapıldığından yakıt tüketiminde ne kadar azalma olacağı konusunda bilgilendirilmesine,
II.32. Okullarda ve resmi binalarda değiştirilmesi gereken pencerelerin ısı camlı pencere kullanılacak şekilde değiştirilmesi ve kaloriferli okullarda radyatörlerde termostatlı vana kullanılmasına,
II.33. Okullarda ve resmi binalarda giriş kapısının kendiliğinden kapanabilir ve hava sızdırmaz yapılmasına,
II.34. 01.01.2006’dan sonra kurulmuş/kurulacak yakma tesisleri (kazanlar) için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından verilecek Tip Emisyon İzin Belgesi''nin alınmış olmasına,
II.35. Stokerli sistemlerde;
—tam yanmanın gerçekleşmesi için otomatik yüklemeli, fanlı ve döner ızgaralı olmasına,
—ilk yanma sırasında bacadan atılan partikül madde (toz) emisyonlarını kontrol etmek amacıyla ön yanmayı temin edecek şekilde bu sistemlerin sürekliyanmasının sağlanması, ayarlarının iyi yapılmış olması, sürekli kontrol edilmesi ve ehil kişilerce yakılmasına,
—ısınma amaçlı kullanılmasına izin verilen ithal ve yerli (ilimizdeki kirlilik derecesine göre belirlenen) kömür özelliğini sağlayan ve 10–18 mm çapındaki yıkanmış ve elenmiş kömürlerin (fındık kömür) torbalanarak stokerli sistemlerde kullanılması ve bu sistemlerin kullanıldığı binalarda da sıkı denetimlerin yapılmasına,
II.36. İlimizde kalorifer kazanlarının tekniğine uygun yakılması ve kazan bakımı işlerinde çalışacaklar için “yetkili kalorifer ateşçisi” kursları düzenlenmesine yönelik çalışmaların yapılmasına, bu kapsamda kalorifer ateşçisi ve bina yöneticilerinin ilgili belediyeler tarafından eğitilmesine ve denetlenmesine,
II.37. Yakıt kullanan bacasız ısıtıcıların kapalı alanda kullanımının önlenmesine,
II.38. Gerektiğinde sıvı yakıt (mazot, fuel-oil ve diğer akaryakıt) numunelerinin ilgili kanun gereğince Bilim Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü’nce alınarak tahlil sonucunun Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne iletilmesine,
II.39. İthal yakıtların kesinlikle ithal amacı dışında kullanılmamasına, başka bir kontrol belgesi ile ithal edilen yakıtların, herhangi başka yakıtlarla karıştırılmamasına,
İthal edilen yakıtın uygunluğu belgelenmiş olsa dahi (ithalat aşamasında, depoda, satış yerlerinde, kullanım yerlerinde, taşıma araçlarında) gerekli görüldüğü zaman ve durumlarda, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce veya Bakanlıkça yetki devri yapılmış kurum ve kuruluşlarca görevlendirilecek personel tarafından denetlenebilmesine,
II.40. Sosyal Yardımlaşma Vakfı aracılığıyla yapılan kömür dağıtımında, 29/01/2010 tarihli ve 27477 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2009/15760 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde, hava kirliliği ile mücadelede başarı ve uygulamada birlikteliğin sağlanması maksadıyla, EK–I Listesinde belirtilen gruplar dikkate alınarak Mahalli Çevre Kurullarınca belirlenecek özellikteki kömürlerin dağıtılması ve IKHKK Yönetmeliğinde belirlenen hususlara uyulması gerekmektedir.
Dağıtımı yapılan kömürlerin kalitesiyle ilgili ortaya çıkabilen yanlış değerlendirmelerin önlenmesi açısından, gerekli görülmesi halinde söz konusu kömürlerden de numune alınarak analiz yaptırılmalıdır. Dağıtımı yapılan kömürden alınacak numunenin analiz sonuçlarının, dağıtımı yapılan yerle ilgili belirlenen özellikleri sağlamaması durumunda söz konusu kömür, özellikleri sağlayan kömürle değiştirilmek üzere toplatılır ve kömürün dağıtımı durdurulur ve Sosyal Yardımlaşma Vakfı ile TKİ Genel Müdürlüğü’ne ve kömür üreticisine bildirilir.
II.41.Alternatif Enerji Kaynaklarının Kullanımı: Isınma amaçlı başta doğalgaz olmak üzere alternatif temiz enerji kaynaklarının (güneş, jeotermal, rüzgar gibi) kullanabilirliğinin araştırılarak bu kaynakların uygulanabilirliği için tüm imkanların seferber edilmesine,
III) YAKIT ÖZELLİKLERİ
III.1. Isınma Amaçlı İthal Taş ve Linyit Kömürün Özellikleri ve Sınırları
Tablo- 10
Özellikler
Sınırlar
Toplam Kükürt (kuru bazda)
: en çok % 0,9 (+0,1 tolerans)
Alt Isıl Değer (kuru bazda)
: en az 6400 Kcal/kg (- 200 tolerans)
Uçucu Madde (kuru bazda)
: % 12–31 (+2 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde)
: en çok % 10
Kül (kuru bazda)
: en çok % 16 (+2 tolerans)
Boyut* (satışa sunulan)
: 18–150 mm (en çok ± %10 tolerans)
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu en az 10–18 mm olabilir.
 
III.2.) Yerli Kömürlerde Aranacak Özellikler
III.2.a) 1. Grup Kirli Bölgeler (Sınır değerlerin aşıldığı il ve ilçeler):
Coğrafik sebeplerden dolayı sınır değerlerin aşılma ihtimali olabilecek Muğla Merkez, Fethiye, Milas ve Yatağan İlçe Merkezinde Kullanılacak Yerli Kömürlerin Özellikleri
 Tablo–11
Yerli Kömürlerin Özellikleri
 
Sınırlar
Kullanılacağı İller ve İlçeler
Toplam Kükürt (kuru bazda)
En çok % 2
Yönetmeliğin 28. maddesine göre sınır değerlerinin aşıldığı (I.Grup) İl ve İlçeler
Alt Isıl Değer (kuru bazda)
En az 4800 Kcal/kg (-200 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde)
En çok % 25
Kül (kuru bazda)        
En çok %25
Boyut* (satışa sunulan)
18–150 mm (18 mm altı ve 150 mm üstü için en çok % 10 tolerans)
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10–18 mm olabilir.
III.2.b) 2. Grup Kirli Bölgeler (Sınır değerlerin aşılmadığı il ve ilçeler):
Sınır değerlerinin aşılmadığı Ula, Dalaman, Ortaca, Kavaklıdere ilçe merkezlerinde Kullanılacak Yerli Kömürlerin Özellikleri
Tablo- 12
Yerli Kömürlerin Özellikleri
Sınırlar
Kullanılacağı İller ve İlçeler
Toplam Kükürt (kuru bazda)
En çok % 2,3
Yönetmeliğin 28. maddesine göre sınır değerlerinin aşılmadığı (II. Grup) İl ve İlçeler
 
Alt Isıl Değer (kuru bazda)**
En az 4200 Kcal/kg (-200 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde)
En çok % 30
Kül (kuru bazda)        
En çok % 30
Boyut *
18–150 mm (18 mm altı ve 150 mm üstü için en çok% 10 tolerans)
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10–18 mm olabilir.
**Alt Isıl Değeri (kuru bazda ) en az 5000 kcal/kg (-500 tolerans) yanabilir kükürt (kuru bazda) oranı en çok yüzde bir buçuk (% 1.5) ve diğer özellikleri bu Tablo’da belirtilen özellikleri sağlayan yerli kömürler mevcut soba ve kazanlarda yakıldığında bacadan atılan kükürt dioksit konsantrasyonu, bu Tablo’da özellikleri belirlenen kömürün mevcut soba ve kazanlarda yakılmasında bacadan atılan kükürt dioksit konsantrasyonu eşdeğerini aşmadığı akredite olmuş veya Bakanlıkça uygun görülen laboratuarlar tarafından belgelenmesi halinde bu Yönetmeliğin 28 inci maddesine göre sınır değerlerin aşılmadığı (II. Grup) il ve ilçelerde ısınma amacıyla kullanılabilir.”
III.2.c.) Diğer Yerler: Kömür yakılmasına izin verilen diğer tüm belde ve köyler
Tablo- 13
Yerli Kömürlerin Özellikleri
Diğer yerler
Toplam Kükürt (kuru bazda)
Alt Isıl Değer (kuru bazda ) 
Boyut (satışa sunulan)
En çok   % 2,5
En az 3400 Kcal/kg (-200 tolerans)
18–150 mm
(18 mm altı ve 150 mm üstü için max. %10 tolerans)
Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır